Toen we vertrokken met de Ritme voor onze reis rond de wereld
hadden we drie roergangers aan boord. Erna en ik voor het manoeuvreren op
de ankerplaatsen, en onze windvaanstuurinrichting voor de lange tochten.
Een windvaanstuurinrichting heeft echter wind nodig en we leerden al snel
dat die niet altijd waait. In Curaçao besloten we dan ook elektrische
wind aan boord te halen, om de windvaanstuurinrichting en ons zelf tijdens
kalme periodes bij te staan. We kochten de minst krachtige helmstokstuurautomaat
die er te krijgen was en met stukjes hout, touwtjes en tie-raps maakten
we een bevestigingspunt op de hekstoel en een bevestigingspunt op het contragewicht
van het vaanblad van de windvaanstuurinrichting.
Wanneer het nu lekker waait kan onze elektrische wind droog binnen blijven
liggen en zorgt de echte wind er middels de stand van het vaanblad voor
dat windvaanstuurinrichting de helmstok beweegt, zodat we op de ten opzichte
van de wind ingestelde koers blijven.
Maar wanneer het nu vrijwel windstil is, halen we de elektrische wind erbij.
Inhaken bij de hekstoel, aankoppelen op het vaanblad, stekkertje in het
stopcontact en een kompaskoers instellen. Wanneer onze elektrische wind
registreert dat we van de ingestelde koers af raken, corrigeert ze de koers
door de duw-/trekstang in of uit te schuiven. Dit kost vrijwel geen kracht
-dus weinig energie- omdat de duw-/trekstang alleen maar het met een pink
beweegbare vaanblad van de windvaanstuurinrichting hoeft te bewegen. Doordat
het vaanblad door het in- of uitschuiven van de duw-/trekstang niet langer
rechtop staat, alsof het is omgeblazen door de echte wind, begint de windvaanstuurinrichting
te trekken aan de helmstok, totdat de boot weer op de ingestelde kompaskoers
ligt en de elektrische wind het vaanblad weer rechtop zet.
Dankzij het lage stroomverbruik kunnen we de elektrische wind gebruiken
zonder angst voor lege accu’s en naarmate we langer onderweg zijn
waait de nauwkeurig instelbare elektrische wind bij ons aan boord steeds
vaker. En stopt de elektrische wind onverhoopt met waaien, dan neemt de
echte wind zonder problemen haar plaats bij het vaanblad van de windvaanstuurinrichting
weer in. |
|
Onderweg naar Nieuw-Caledonië; de stuurautomaat
is gekoppeld aan het windvaanblad. |
|