verschenen in Zeilen, december 2003  

Elektrische wind

terug
   
Toen we vertrokken met de Ritme voor onze reis rond de wereld hadden we drie roergangers aan boord. Erna en ik voor het manoeuvreren op de ankerplaatsen, en onze windvaanstuurinrichting voor de lange tochten. Een windvaanstuurinrichting heeft echter wind nodig en we leerden al snel dat die niet altijd waait. In Curaçao besloten we dan ook elektrische wind aan boord te halen, om de windvaanstuurinrichting en ons zelf tijdens kalme periodes bij te staan. We kochten de minst krachtige helmstokstuurautomaat die er te krijgen was en met stukjes hout, touwtjes en tie-raps maakten we een bevestigingspunt op de hekstoel en een bevestigingspunt op het contragewicht van het vaanblad van de windvaanstuurinrichting.
Wanneer het nu lekker waait kan onze elektrische wind droog binnen blijven liggen en zorgt de echte wind er middels de stand van het vaanblad voor dat windvaanstuurinrichting de helmstok beweegt, zodat we op de ten opzichte van de wind ingestelde koers blijven.
Maar wanneer het nu vrijwel windstil is, halen we de elektrische wind erbij. Inhaken bij de hekstoel, aankoppelen op het vaanblad, stekkertje in het stopcontact en een kompaskoers instellen. Wanneer onze elektrische wind registreert dat we van de ingestelde koers af raken, corrigeert ze de koers door de duw-/trekstang in of uit te schuiven. Dit kost vrijwel geen kracht -dus weinig energie- omdat de duw-/trekstang alleen maar het met een pink beweegbare vaanblad van de windvaanstuurinrichting hoeft te bewegen. Doordat het vaanblad door het in- of uitschuiven van de duw-/trekstang niet langer rechtop staat, alsof het is omgeblazen door de echte wind, begint de windvaanstuurinrichting te trekken aan de helmstok, totdat de boot weer op de ingestelde kompaskoers ligt en de elektrische wind het vaanblad weer rechtop zet.
Dankzij het lage stroomverbruik kunnen we de elektrische wind gebruiken zonder angst voor lege accu’s en naarmate we langer onderweg zijn waait de nauwkeurig instelbare elektrische wind bij ons aan boord steeds vaker. En stopt de elektrische wind onverhoopt met waaien, dan neemt de echte wind zonder problemen haar plaats bij het vaanblad van de windvaanstuurinrichting weer in.
De stuurautomaat is gekoppeld aan het windvaanblad.

Onderweg naar Nieuw-Caledonië; de stuurautomaat is gekoppeld aan het windvaanblad.

naar boven
terug