‘Geen zorgen, die buiskap is bestand tegen alle zoute en zonnige
omstandigheden die horen bij een wereldomzeiling!’, aldus de zeilmaker
die net voor vertrek onze nieuwe buiskap kwam plaatsen. Het rvs frame bestond
uit twee stevige buizen die verbonden waren met degelijke scharnierpunten,
zodat het geheel sterk genoeg was om je aan vast te houden. Het lichtkleurige
doek -tegen de warmte- had aan de achterzijde een donkerblauwe rand die
minder snel smoezelig werd van het vastpakken en rondom was de kap afgewerkt
met wit biesband. Het doek zat middels kunststof ritsen met metalen ritsers
om de framebuizen bevestigd en de drie raampjes van uv-bestendig materiaal
maakten onze oceaanwaardige buiskap compleet.
Anderhalf jaar later echter, in Nieuw-Zeeland, was de buiskap rijp voor
de vuilnisbak. Het verweerde doek lekte door, de stiksels en het afwerkband
vielen door de inwerking van zon en zout uit elkaar en de metalen ritsers
aan de kunststof ritsen waren ondanks regelmatig onderhoud volledig vastgecorrodeerd.
Eigenlijk was alleen het frame nog in goede staat. Op basis van dit frame
is een Nieuw-Zeelandse zeilmaker aan de slag gegaan en voor de helft van
het geld dat we voor de eerste kap neertelden, heeft hij aan boord van de
Ritme een betere buiskap geplaatst.
Het frame heeft een derde rvs buis gekregen, zodat het doek beter wordt
ondersteund. Het nieuwe doek is van een zwaardere kwaliteit, lekt niet door
en blijft goed in vorm. Het afwerkband rondom de buiskap is van polyester
in plaats van katoen en de dubbele stiksels zijn gemaakt van stevig, uv-bestendig
draad. De buiskap zit om de buizen geritst met van die hele grove, volledig
kunststof ritsen, zodat corrosie geen kans heeft. Om de buiskap te beschermen
zitten er leren stukken langs de achterzijde van de kap en op de hoeken
waar het doek over de buizen is gespannen. Verder is de buiskap hoger dan
het eerste exemplaar, zodat we er comfortabeler onder kunnen zitten. Het
resultaat is een écht oceaanbestendige kap, die ruim twintigduizend
mijl en twee jaar tropenzon later nog als nieuw is. |
|
De eerste buiskap. |
|
|
De tweede, verbeterde buiskap. |
|