verschenen in Zeilen, januari 2004  

Buiskap

terug
   
‘Geen zorgen, die buiskap is bestand tegen alle zoute en zonnige omstandigheden die horen bij een wereldomzeiling!’, aldus de zeilmaker die net voor vertrek onze nieuwe buiskap kwam plaatsen. Het rvs frame bestond uit twee stevige buizen die verbonden waren met degelijke scharnierpunten, zodat het geheel sterk genoeg was om je aan vast te houden. Het lichtkleurige doek -tegen de warmte- had aan de achterzijde een donkerblauwe rand die minder snel smoezelig werd van het vastpakken en rondom was de kap afgewerkt met wit biesband. Het doek zat middels kunststof ritsen met metalen ritsers om de framebuizen bevestigd en de drie raampjes van uv-bestendig materiaal maakten onze oceaanwaardige buiskap compleet.
Anderhalf jaar later echter, in Nieuw-Zeeland, was de buiskap rijp voor de vuilnisbak. Het verweerde doek lekte door, de stiksels en het afwerkband vielen door de inwerking van zon en zout uit elkaar en de metalen ritsers aan de kunststof ritsen waren ondanks regelmatig onderhoud volledig vastgecorrodeerd. Eigenlijk was alleen het frame nog in goede staat. Op basis van dit frame is een Nieuw-Zeelandse zeilmaker aan de slag gegaan en voor de helft van het geld dat we voor de eerste kap neertelden, heeft hij aan boord van de Ritme een betere buiskap geplaatst.
Het frame heeft een derde rvs buis gekregen, zodat het doek beter wordt ondersteund. Het nieuwe doek is van een zwaardere kwaliteit, lekt niet door en blijft goed in vorm. Het afwerkband rondom de buiskap is van polyester in plaats van katoen en de dubbele stiksels zijn gemaakt van stevig, uv-bestendig draad. De buiskap zit om de buizen geritst met van die hele grove, volledig kunststof ritsen, zodat corrosie geen kans heeft. Om de buiskap te beschermen zitten er leren stukken langs de achterzijde van de kap en op de hoeken waar het doek over de buizen is gespannen. Verder is de buiskap hoger dan het eerste exemplaar, zodat we er comfortabeler onder kunnen zitten. Het resultaat is een écht oceaanbestendige kap, die ruim twintigduizend mijl en twee jaar tropenzon later nog als nieuw is.
De eerste buiskap.

De eerste buiskap.

 
De tweede buiskap.

De tweede, verbeterde buiskap.

naar boven
terug